قسمت هفدهم: اجاره‌نشین‌ها

قسمت هفدهم: اجاره‌نشین‌ها

اجاره‌نشین‌ها نخستین كمدی موفق سینمای پس از انقلاب است كه گاهی از آن به عنوان بهترین كمدی سینمای ایران نام برده می‌شود. شمیم در این قسمت از شخصیت‌سازی خلاقانه فیلم می‌گوید و محمدحسین كاركرد اجتماعی آن را هم‌چنان پابرجا می‌داند.

4 سال پیش
قسمت چهاردهم: پذیرایی ساده

قسمت چهاردهم: پذیرایی ساده

پذیرایی ساده (1390) اثر پرحاشیه‌ای از مانی حقیقی بود. شمیم از زبان گزنده فیلم در ترسیم واقعیت اخلاقی جامعه و ساختار اپیزودیك فیلم می‌گوید و محمدحسین نسبت توزیع پول با كرامت انسانی و دوراهی‌های اخلاقی و پرسش فیلم از چرایی تحقیر صحبت می‌كند.

4 سال پیش
قسمت سیزدهم: ماهی و گربه

قسمت سیزدهم: ماهی و گربه

ماهی و گربه (1392) روایت پست‌مدرن شهرام مكری از یك قتل عام است. شمیم از فرم سكانس‌-فیلم می‌گوید و ارتباط آن با مفهوم زمان و محمدحسین فیزیك فیلم را اشكال توپولوژیك درهم‌تنیده‌ای می‌داند كه نمایانگر ذهن قاتل‌اند و هستی را از زمان می‌گیرند.

5 سال پیش
قسمت یازدهم: كوپال

قسمت یازدهم: كوپال

كوپال فیلم نامتعارف كاظم ملایی موضوع صحبت شمیم و محمدحسین بود. شمیم از جذابیت بصری فیلم می‌گوید و آن را نیاز امروز سینمای بدنه ایران می‌داند و محمدحسین از قفس تكنولوژی انسان مدرن و البته خلوتی كه كلید رهایی او از خودشیفتگی است صحبت می‌كند.

5 سال پیش
قسمت دهم: خانه‌ای روی آب

قسمت دهم: خانه‌ای روی آب

خانه‌ای روی آب محصول 1380 از آثار انتقادی بهمن فرمان‌آرا است. شمیم در این قسمت از نقش مهم زن‌ها در معرفی شخصیت اصلی داستان می‌گوید و محمدحسین با تحلیل گفتمان فیلم مواضع انتقادی فیلمساز را بررسی می‌كند.

5 سال پیش
قسمت نهم: شهر زیبا

قسمت نهم: شهر زیبا

فیلم شهر زیبا (1382) دومین فیلم اصغر فرهادی است. در این برنامه شمیم از شروع طوفانی و طلایی فیلم می‌گوید و محمدحسین سیمای دیستوپیایی شهر را در قالب مفهوم سمفونی شهری بررسی می‌كند.

5 سال پیش
قسمت هشتم: پری

قسمت هشتم: پری

فیلم پری (1373) ساخته داریوش مهرجویی برداشت آزاد او از دو داستان سلینجر است. شمیم از میزانسن‌هایی می‌گوید كه فهم موضوع دشوار فیلم را ممكن كرده‌اند و محمدحسین با تكیه بر نور و معماری و روانكاوی لكان راهی به سوی مبانی عرفانی فیلم می‌گشاید.

5 سال پیش
قسمت هفتم: پله آخر

قسمت هفتم: پله آخر

فیلم پله آخر (1390) ساخته علی مصفا برداشتی از «مرگ ایوان ایلیچ» تولستوی و «مردگان» جیمز جویس است. شمیم از تكنیك فاصله‌گذاری فیلم برای شكستن فضای رئال آن می‌گوید و محمدحسین از رابطه‌ای كه فیلم با فلسفه مرگ مارتین هایدگر می‌سازد.

5 سال پیش
قسمت ششم: مادر قلب اتمی

قسمت ششم: مادر قلب اتمی

فیلم مادر قلب اتمی (1393) ساخته پرحاشیه علی احمدزاده نقدهای منفی بسیاری را دریافت كرد اما شمیم در این قسمت از دیالوگ‌نویسی چندوجهی آن می‌گوید و محمدحسین می‌گوید كه اثر را باید از دریچه ناخودآگاه جمعی تفسیر كرد.

5 سال پیش