آذرپندار: سینماگرانی بودند كه میگفتند خیلی فحش خوردند وبا قرص خوابیدند.شما فكر میكنید تجمع یك روز قبل از اختتامیه برای چه بود؟ برای چه یك شبكه سعودی اسم داوران و عكسهایشان را برمیدارد ومیگوید آنها با نظامجمهوری اسلامی همكاری میكنند؟
مهدی آذرپندار دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم كوتاه تهران، در برنامه سینماچی درباره حواشی جشنواره فیلم كوتاه تهران گفت: ما گفتیم كه كارمان را انجام دهیم و آن بالاتری تقدیر میكند كه چه اتفاقی میافتد. واقعیت این است كه خودم هم فكر نمیكردم جشنواره با سالنهای پر و جمعیت روبهرو شود كه به لطف خدا اتفاق افتاد.
دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم كوتاه تهران در پاسخ به این سوال كه آیا از مدیران به خصوص از سازمان سینمایی وزارت ارشاد پیشنهادی مبنیبر تعویق جشنواره داشتید، ادامه داد: خیلی هم حمایت كردند و نظرشان بر این بود كه جشنواره به موقع و باكیفیت برگزار شود و توصیه میكردند به حواشی فكر نكن و اصل برگزاری جشنواره را مدیریت كن. ولی با این حال نظرات مختلف وجود داشت و صحبتهایی شده بود كه جشنواره را غیر حضوری برگزار كنیم یا جشنواره را محدود و با تعداد روزهای كمتر برگزار كنیم كه زیر بار نرفتم.
آذرپندار در پاسخ به این سوال كه خروجی جشنواره برای شما مطلوب بود یا نه، توضیح داد: دوستان باید اظهارنظر كنند. ما خواستیم جشنواره را برگزار كنیم تا فیلمها دیده شوند و دوستان به فیلمسازان و حوزه فیلم كوتاه بپردازند. با این حال بازخوردهای رسانهای میگوید كه از برگزاری جشنواره راضی هستند.
وی درباره روند ادامه همكاری با كسانی كه به هر دلیلی تمایل نداشتند در جشنواره حضور پیدا كنند، توضیح داد: تصمیمشان حتماً محترم است. آنهایی كه براساس آرمان و ایده تصمیم گرفتند و ما را در اتفاقات اخیر دخیل میدانند، پیشنهاد میكنم همین رویه را ادامه دهند و آرمان و ایدهشان را پیگیری كنند. ولی آنهایی كه در وضعیت فشار تصمیم گرفتند، ما هیچ چیزی از دیروز، پریروز و چند روز قبل یادمان نمیآید و دوستان بیایند تا باهم صحبت و كار كنیم.
دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم كوتاه تهران درباره مواضع بعضی از سینماگران گفت: من میفهمم كه خیلی از آنها تحت فشارهایی بودند. خیلی از آنها آدمهای معاند و مسئلهداری نیستند و در خیلی جاها باب برادری ما باز است. بنابراین از استوریها و صحبتهای آنها چیزی یادمان نمیآید و در خدمتشان هستیم. حتی گفتهام كه راضی نیستم آنها را نقد كنند.
آذرپندار در پاسخ به این سوال كه آیا سینماگران ما برای عدم همكاری با جشنواره تحت فشار بودند، تصریح كرد: بله، سینماگرانی بودند كه میگفتند خیلی فحش خوردند و با قرص خوابیدند. شما فكر میكنید تجمع یك روز قبل از اختتامیه برای چه بود؟ برای چه یك شبكه سعودی اسم داوران و عكسهایشان را برمیدارد و میگوید آنها با نظامجمهوری اسلامی همكاری میكنند؟
محمد صابری، دبیر گروه هنر و رسانه خبرگزاری مهر درباره سی و نهمین جشنواره فیلم كوتاه تهران گفت: برگزاری جشنواره فیلم كوتاه تهران برای من غیر منتظره بود. یكی از دلایل اصلیاش بابت حواشی بود كه میتوانست به جشنواره آسیب بزند.
صابری ادامه داد: دلیل دوم به كیفیت فیلمها و آثار راه یافته به جشنواره برمیگردد. به نظرم واضحترین چیزی كه از مهدی آذرپندار مشهود بود، این بود كه در اولین تجربه دبیری جشنواره از معرفی هیئتهای انتخاب، مواجهه با حواشی و ایام برگزاری جشنواره محكم قدم برمیداشت و در تصمیمگیریها و اعلام مواضعش به هیچ عنوان تردید وجود نداشت. به همین دلیل، این امتیاز میتواند الگو برای خیلی از رویدادهای مشابه باشد.
وی درباره مهدی آذرپندار گفت: زمانی كه از او میپرسند چرا یكسری فیلمها به جشنواره راه پیدا نمیكنند و دچار میشوند، سراغ كلیگویی نمیرود و به صراحت میگوید كه بله ما ممیزی میكنیم اما درباره آثاری ممیزی انجام میدهیم كه شامل موضوعات حساس باشد. او در نشست خبری همه موارد را تشریح میدهد. به همین دلیل اتفاق خوبی است كه یك مدیر موضع خود را به صورت شفاف اعلام كند.
دبیر گروه هنر و رسانه خبرگزاری مهر با بیان اینكه این اتفاق درباره مدیران ما سابقه نداشته، افزود: به نظر من این موضع در توفیق این دوره از جشنواره بیتاثیر نبوده است. مهدی آذرپندار پای مواضعش ایستاد و طراحی درستی برای جشنواره داشت. هم از مرحله انتخاب هیئتهای انتخاب داوری و هم در مرحله تعیین شعار «تنوع ژانر» كخ بزرگترین برگ بنده جشنواره بود.
صابری با اشاره به اینكه این اتفاقات، جشنواره سی و نهم را بالا كشید و در تجربه چندین ساله من یكی از موفقترین دورههای جشنواره فیلم كوتاه تهران بوده، توضیح داد: مهمترین ویژگیای كه جشنواره امسال داشت، تمركز بر مسئله ژانر بود. اتفاقی كه كمتر در جشنواره فیلم كوتاه دیدیم.
وی توضیح داد: زمانی بود كه وقتی وارد یك سالن میشدیم، تركیب پنج فیلمی كه كنارهم چیده شده بود، آنقدر به هم مشابهت داشت كه گاهی فیلمها در روایت و قصه در ذهنمان تداخل ایجاد میكرد كه این قصه مربوط به كدام فیلم بود. فیلمهای مشابه در بسترهای مضامین اجتماعی به شدت در سینمای كوتاه ایران مشهود بود كه متاثر از سینمای بلند بود.
دبیر گروه هنر و رسانه خبرگزاری مهر درباره تنوع ژانرها گفت: امسال وقتی وارد یك سالن میشدیم، با تنوع نگاهها، تنوع ساختارها و تجربهها مواجه بودیم. ما حتی شاهد مضامین و سوژههای تند و تیز بودیم كه در قالب رئالیسم مرسوم در سینمای ایران قابل پرداخت نبود، اما در قالب ژانرهای فانتزی - كمدی پرداخته شده بود. فیلمهای خیلی موفقی در جشنواره امسال داشتیم كه میتوان به «مریضخانه مركزی»، «دندان درخت»، «نوشابه مشكی» اشاره كرد.